Det var viktigt att personalen i butiken hade kunskap att ta hand om kunderna. De kunde hända mycket därför skickades de på utbildning i HLR i Stockholm.
Den nya chefen i butiken hade flera saker som han ville ändra på när han började. Alla var nyfikna på vad som skulle hända men hade inte väntat sig det första som stod på dennes lista. Eller rättare sagt det hade inte funnit på hans lista men hamnade längst upp när han insåg att ingen där hade HLR-utbildning.
Han hade då berättat för dem vad som hände på den förra butiken han var chef för. En helt vanlig dag hade en av kunderna plötsligt ramlat ihop. Som tur var hade personalen på plats gått utbildningen och kunde hjälpa personen som hade fått hjärtstopp. Efter det förstod alla varför den nya chefen hade blivit upprörd över avsaknaden av HLR-kunskap.
Utbildning i HLR för anställda
De anställda var inte jätteglada över att få gå på HLR-utbildning i Stockholm. Men det var chefen som bestämde. Så när det var dags lommade de iväg för att ägna en hel dag åt livräddning. När den var slut hade nästan alla ändrat åsikt. Kursen var jättespännande och gav en hel del nya insikter.
Tänk om något hänt tidigare när ingen av dem visste vad som skulle göras i skarpt läge. Tanken var skrämmande. Nu däremot var allt annorlunda. Inte bara kunde var och en klara en hjärt- och lungräddning, de visste även att de hade varandra om det skulle bli tomt i huvudet. Det var en känsla som var riktigt härlig och dagen hade även fört hela personalen närmare varandra.